KLUB DRAGON – LISTOPAD 2011
24 LISTOPADA , WOVOKASCENA GŁÓWNA, START GODZINA 20.00,
BILETY W CENIE 20 PLN W PRZEDSPRZEDAZY ORAZ 25 PLN W DNIU KONCERTU
Skład:Mewa Chabiera - śpiew
Raphael Rogiński - gitaraOla Rzepka - organy
Paweł Szpura - perkusja
Zespół Wovoka to muzyczny hołd złożony zapomnianym kulturom religijnym ameryki północnej. Skład ten interpretuje przede wszystkim bluesy pochodzące z pierwszych nagrań terenowych jak i muzykę czarnych Indian i Indian północno amerykańskich jak i tworzy własne kompozycje wzorowane na tych tradycjach.
28 LISTOPADA, FIRE ROOM
MAŁY DOM KULTURY, START GODZ: 20.00
BILETY W CENIE 40 PLN W PRZEDSPRZEDAŻY ORAZ 50 PLN W DNIU KONCERTU
KONCERT W RAMACH FESTIWALU NOWY WIEK AWANGARDY
Skład:
Ken Vandermark: clarinet, baritone saxophone, tenor saxophone
Paal Nilssen-Love: drums, percussion
Lasse Marhaug: electronics, turntable
Ken Vandermark, Lasse Marhaug i Paal Nilssen-Love grali już wspólnie w Territory Band oraz norweskiej odsłonie Powerhouse sond. W tym projekcie nie obcujemy z noisem w formie czystej - Vandermark silnie osadza i ten projekt w jazzowej tradycji, odwołuje się do rocka czy muzyki współczesnej - ale jest to składnik, który zdecydowanie tutaj dominuje. Ci, którzy szukają mocnych muzycznych doznań na pewno nie będą zawiedzeni - obcujemy z muzyką intensywną i drapieżną, gęstą i rozwichrzoną, pełną dziwnych, generowanych elektronicznie (Lasse Marhaug), ale i akustycznie (niesamowity Paal Nilssen-Love) brzmień i zgrzytów. W tą dźwiękową i wyimprowizowaną zawiesinę wdziera się saksofon Vandermarka - czasem przecina muzyczną tkankę niczym nożem , czasem przejmuje kontrolę nad poczynaniami tria i narzuca swoją mocno zrytmizowaną, pędzącą wizję, czasem tylko snuje coś na kształt melodii. Trzy muzyczne osobowości wnoszą to co mają najlepszego, nikt tu nie dominuje - wszyscy są na równych prawach. Całość nie jest jednak tylko sumą umiejętności członków zespołu - dzięki wzajemnemu zrozumieniu, doświadczeniu, otwartości i uwadze improwizatorów obcujemy w muzyce z pewną wartością dodaną.
[Wawrzyniec Mąkinia - fragmenty]
Ken Vandermark; ur. 1964-09-22, Warwick, Rhode Island (USA), saksofonista, klarnecista, kompozytor i improwizator. Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje. Wczesny okres jego twórczości, to współpraca z rockowym (czy lepiej powiedzieć avant-rockowym) w zasadzie zespołem The Flying Luttenbachers. Zresztą przez całe lata 90. aktywnie włącza się w działalność różnych zespołów awangardowej sceny rockowej, jak Gastr del Sol, czy Jima O'Rourke. Podstawową formą wypowiedzi Vandermarka pozostaje jednak jazz. Już na początku wykluwania się jego jazzowych koncepcji, Vandermark pokazał cały jego eklektyzm, jednak z drugiej strony silnie osadzony w tradycji spod znaku Aylera czy Colemana. Okres ten prezentują nagrania Ken Vandermark Quartet, którego koncepcja przeniesiona została do The Vandermark 5, jednego z kilku najważniejszych projektów Vandermarka. Początkowo The Vandermark 5 sięgał w równym stopniu do tradycji free jazzu, jak i muzyki rockowej, stapiając te dwa światy w jedną formułę, w stopniu chyba dotychczas nieznanym. Od płyty "Acoustic Machine", z muzyki tego zespołu wyeliminowane zostało charakterystyczne dla niej brzmienie przesterowanej gitary, które w największym stopniu odpowiadało za sonorystyczne pokrewieństwo z rockiem. Równolegle z The Vandermark 5, prowadzone jest trio DKV, w skład którego, oprócz Vandermarka, wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowej, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność. Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego prezentowanego przez Vandermarka jest Spaceways Incorporated, zespół z udziałem Nate'a McBride'a i Hamida Drake'a, powstały by przypomnieć nagrania Sun Ra. Obecnie prezentujący już własną twórczość, jednak w dalszym ciągu słychać w nim rockową witalność wywiedzioną z "przebojów" Sun Ra. Niezależnie od tych projektów, Vandermark uczestniczy w nagraniach NRG Ensemble, w którym zajął miejsce jego twórcy Hala Russella. Vandermark czynnie włącza się również w projekty powstałe przy współudziale muzyków amerykańskich i z kontynentu europejskiego: od kilku lat jest członkiem tentetu Petera Brötzmanna, a także współprowadzi dwa amerykańsko-skandynawskie projekty: School Days oraz Territory Band. Szczególnie ten ostatni prezentuje prawdziwy melanż różnych inspiracji - od jazzowych po przywodzące na myśl muzykę współczesną. Często także uczestniczy w nagraniach AALY Trio Matsa Gustafssona. Oprócz tych zespołów, Vandermark jest również aktywny w różnego rodzaju okazjonalnych projektach jak, duety (np. z Jebem Bishopem), czy tria (np. z Joe Morrisem, czy Johnem McPhee, czy Pandelisem Karayorgisem). Gra i dotychczasowa aktywność Vandermarka spotkała się w roku 1999 z uznaniem, albowiem dostał on w tym roku nagrodę MacArthura (stając się jej laureatem pośród takich luminarzy jazzu, jak Cecil Taylor, czy Anthony Braxton). Ken Vandermark wielokrotnie koncertował w Polsce, m.in. z DKV Trio (2002), LKV Trio (2003), The Vandermark 5 (2004), które zaowocowało 12-płytowym boksem "Alchemia", Bridge 61 (2005), Free Music Ensemble (2006).
www.kenvandermark.com/
Lasse Marhaug (ur. 10 września 1974) - Norweg, hiperaktywny twórca noise'u. Działa w takich projektach jak Jazzkammer (obecnie Jazkamer), Nash Kontroll, DEL. Nagrywał płyty między innymi z Mają Ratkje, Paalem Nilsen-Love, Kevinem Drummem, Alexandrem Rishaugiem, Alanem Courtisem. Znalazł się w składzie Territory Band-4 oraz 5. Jest współorganizatorem festiwalu All Ears. Od 1996 do 2002 prowadził Jazzassin Records, w połowie 2007 roku uruchomił wytwórnię Pica Disk. Z Kenem Vandermarkiem współpracował w ramach projektu Territory Band, a z Paalem Nilssen-Lovem koncertował i nagrywał w różnych konfiguracjach.
Paal Nilssen-Love, perkusista, kompozytor i improwizator. Bez wątpienie najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O'Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider własnego kwartetu TownOrchestraHouse. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.
www.paalnilssen-love.com
29, 30 LISTOPADA, 1 GRUDNIA, 3 dni performaców (w ramach INWAZJI BARBARZYŃCÓW organizowanej przez BARAK KULTURY)
MAŁY DOM KULTURY,
WSTĘP WOLNY, ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA
www.inwazjabarbarzyncow.pl
Inwazja barbarzyńców - Inny Festiwal jest nową inicjatywą Fundacji Barak Kultury, której pierwsza edycja zacznie się pod koniec listopada 2011 roku.
Inwazja Barbarzyńców to festiwal poświęcony problemowi spotkania i poznania Innego, którego odmienność może przybierać różne formy. Nie tylko kolor skóry, język, ale także wiek i pochodzenie są często powodem dyskryminacji i wykluczenia. Festiwal poprzez obnażanie stereotypów i bezkompromisową polemikę z mitami jest próbą nowego spojrzenia na relacje z Innym.
Wtorek 29 listopada
Godz.18.00
„Nassredin et moi” – monodram, wyk.Hacen Sahraoui
Hacen Sahraoui : "Nasreddin i ja"- monodram. Hacen Sahraoui urodził się we Francji w rodzinie algierskich emigrantów. Wychował się w dwóch kulturach, posługując się dwoma językami: francuskim i arabskim. Jego rodzice są niepiśmienni, rodzimej kultury i zasad postępowania w życiu uczyli go opowiadając zabawne i pouczające przygody Nassredina Hodji, mitycznego mędrca muzułmańskiego. Hacen uczynił sztukę opowiadania swoim zawodem, został aktorem, od kilku lat mieszka w Polsce. W monodramie Hacen opowiada o swojej rodzinie, korzeniach, tradycji.
Godz.20.00
„Margarete” – performance filmowy Janusza Turkowskiego
Janusz Turkowski : “Margarete” – performance filmowy. “W czerwcu 2008 roku dość przypadkowo wszedłem w posiadanie amatorskich filmów na taśmach 8mm, na których utrwalono sceny z życia Niemki, mieszkającej w pobliżu polsko-niemieckiej granicy. W maju 2010 r. rozpocząłem pokazy tych filmów. Prezentacja składa się z projekcji filmów z rzutnika multimedialnego i projektora 8mm. Opowiem też historię związaną z ich znalezieniem.”
www.margarete.pl
www.youtube.com/user/TeatrKana#p/a/u/2/-YxoZqfmVk4
Środa 30 listopada
Godz.18.00
„Margarete” – performance filmowy Janusza Turkowskiego
Godz.20.00
„Nassredin et moi” – monodram, wyk. Hacen Sahraoui
Czwartek 1 grudnia
Godz.18.30
“Erft” – performance, wyk. Ludomir Franczak
Ludomir Franczak : „Erft” – video performance. Projekt dotyczy wojennych losów babci artysty - Józefy Wandy Kraus. Całość opiera się na tajemnicy rodzinnej, którą babcia powierzyła ojcu artysty. Według niej biologicznym dziadkiem jest węgierski lekarz o nazwisku Erft. Artysta poszukiwania rozpoczął w Polsce, a następnym etapem były Węgry i próba dotarcia do rodziny, bądź samego dziadka. Efektem projektu jest spektakl, w którym pomieszane zostały media dźwiękowe, teatralne, wizualne i historyczne. Opowiada o wojnie i jej wpływie na nasze losy, nie z perspektywy wojsk przesuwających się po mapie Europy, ale poprzez osobistą historię babci artysty i jej córki.
erftproject.blogspot.com/
Inwazja barbarzyńców - Inny festiwal 28.11 – 02.12
Organizator: Fundacja Barak Kultury
Szczegóły: www.inwazjabarbarzyncow.pl